Därför är det bra att ta Magnesium

Magnesiumrik mat

Magnesium är ett av de mest tydliga exemplen på vilket nära samband som föreligger mellan jorden och de organismer som lever på den. Denna naturligt förekommande mineral är viktig för ett stort antal kroppsliga funktioner. Däribland kroppens förmåga att ta upp och använda sig utav kalcium, upprätthålla normal muskelfunktion, omsätta fett och mycket mer. Utan rätt mängd magnesium utvecklas varken skelett eller nervsystem som det ska. Hur mycket magnesium kroppen behöver varierar utifrån ålder. Men för vuxna kvinnor är det rekommenderade dagliga intaget 280 milligram, och för män är motsvarande rekommendation 350 milligram.

Behovet kan variera beroende på var du bor

En förhållandevis stor källa till magnesium är faktiskt vattnet som vi dricker. Främst om man har tillgång till hårt vatten som i sin natur är kalk- och magnesiumrikt. Utöver vatten kommer en stor del av vårt magnesium från den kost vi äter. Sallad, fullkornsprodukter, kött och fisk är råvaror som ofta är fulla av magnesium.

Så vet du att du har magnesiumbrist

Även om allvarlig brist är ovanligt så är det desto vanligare att man inte får i sig tillräckligt. Det första man upplever brukar var en allmän nedsättning gällande uppmärksamhet och förmågan att koncentrera sig. Dessa symptom kan vara svåra att sätta fingret på, och därför är det inte ovanligt att det som egentligen är magnesiumbrist antas handla om något helt annat. Vid långvarig eller mer allvarlig brist så kan mer fysiskt konkreta symptom så som muskelkramp, domningar och migrän visa sig. Om du misstänker att du får i dig för lite magnesium är det en bra idé att se till att bredda din kost eller använda dig utav lämpliga kosttillskott.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.